Nyatouta

Reisverslag juli 2013

Na een tussenlanding zijn we pas nederlandse tijd om 12 uur aangekomen in Gambia. Modou hield zijn eigen heel goed toen wij aankwamen ik had er wel schrik van. Zaterdag hebben we een rustdag gehad even wennen aan de warmte. Want dat heb je wel nodig van de reis. Zondag wat uitgeslapen en om half 12 kwam Sainye ons ophalen. Omdat de President in Senegambia zou komen nou dat moesten we zien leuk voor de gasten. Er stonden allemaal grote tenten en stoelen dat was wel fijn want dan konden we lekker zitten en uit de zon. De President zou om 2 uur komen maar de echte Gambiagangers weten wel dat het niet klopt dus werd het 5 uur. Ondertussen veel muziek en dansen de Precident zou komen luisteren naar de mensen er waren mensen van de houtmarkt de fruitvrouwtjes van het strand taxie’s vissers enz enz enz . Het was een hele belevenis na dat de Precident binnen op het grasveld was zijn we weg gegaan en iets gaan drinken. Want daar konden we toch niets van verstaan.

Maandag morgen veel visite dus konden we pas in de namiddag weg. We zijn naar Kappie geweest om onderdelen weg te bregen die wij mee gebracht hebben. Daarna doorgereden naar Naffie de Fam van Sainye die had weer goed gezorgd voor de lunch voor ons. Wat met de kinderen gekletst zijn we nog naar de markt gereden want de damens wilde graag een jurk laten maken . In de avond zijn we lekker thuis gebleven en Sainye heeft lekkere piza gehaald.

Het was jammer dat Marga niet in Brending was die was op vacantie naar nederland naar haar Familie. Maar we zijn heel leuk ontvangen door de onderwijzers en onderwijzeressen. Het zag er allemaal goed uit op school en het ziekenhuisje. Daarna zijn we langs de houtmarkt in Brikama gegaan om wat inkopen te doen voor onze Stichting Nyatouta. Donderdag zijn we naar de krokedillen gegaan in Bakou en toen hebben we in Serakunda wat inkopen gedaan voor de herdenking Van Binta. Dat gebeurd bij ons in de compound want bij ons in de buurt konden ze niet naar de begravenis dat is 2 uur rijden met een bustaxie en daar hebben ze geld allemaal voor. Binta is de vrouw van onze wathsman ze was 26 jaar en laat 2 kinderen achter een van 4 en half en een van 2 en half jaar oud. Er werden ook toespraken gehouden door vrienden en familie ik had wat foto’s laten af drukken van Binta en daar waren ze heel blij mee als herdenking. Vandaag zaterdag het is hier nu in Gambia schoonmaak dag dan mag er niemand van 8 uur ‘smorgens tot 1 uur ‘smiddags niet de weg op dan moeten ze thuis rond het huis alles schoonmaken. Dat heeft de Precident een keer in de maand ingevoerd.

Zondag zijn we naar het strand geweest ik ben daar al verschillende keren geweest maar had het nog nooit zo druk gezien en dat kwam het was de laatste Zondag voor de Ramadan dat is 40 dagen vasten het zag zwart van het volk hahaha. De maandag hebben we Aboko bezocht dat is de dierentuin van Gambia prachtige omgeving alles mooie groen maar er zaten maar 3 soorten dieren. En we zaten goed en wel in de auto en toen barste de regen uit nou en dat kan daar tekeer gaan hoor. We hebben ook een rit gemaakt door de boes boes en onderweg kleding en andere spullen uitgedeeld en daarna bij Dokter Bojang ziekenhuis spullen gebracht waar hij heel blij mee was. We hadden nog een dagje vrij want Sainye moest naar een begravenis toe met zijn familie en daar is hij zomaar niet van terug was 3 uurtjes rijden.

Donderdag zijn we naar de fam van Binta gereden in Somita de wagen vol geladen met kleding en speelgoed voor de mensen daar. Daar hebben we het graf van Binta bezocht echt waar mensen een hoopje zand met wat takken erop we hebben aan de Oma gevraagd of we dar een steen op mochten laten maken nou daar was ze wel voor. Maar de dag dat wij zouden vertrekken kreeg Modou een telefoontje van zijn broer dat het niet mocht van de Akalo dat is de burgermeester van het dorp. Wij zouden er voor vechten dat het er op kwam maar hun zeggen dan och geen probleem. Op de terug weg nog even afscheid genomen bij de Fam van Sainye want anders moesten we ervoor terug rijden.

En we hebben nog een dagje Banjul aan gedaan dat is de Hoofdstad van Gambia. Een bezoek aan de haven en de markt. En aan het strand geweest vandaar kan je de Ferry en de smalbootjes zien vertrekken met transport voor de noordbank ook gaan er mensen mee over maar dat heb ik nu 2 keer gedaan maar nu heb ik gezegd ik doe het nooit meer. We hebben ook boven op de toren gestaan dan kan je over Banjul kijken en dan kan je zien dat Banjul een eiland is geweest. De laaste avond zijn we met Anita en Yancuba gaan eten was heel gezellig En dan de laatste dag dan is het weer pakken geblazen Sainye en ik zijn de laaste boodschappen nog even gedaan de vlucht is pas om 12 uur in de nacht is wel laat maar we hebben goed geslapen in het vliegtuig we gingen nu met de terug reis rechtstreeks dus dat was lekker. Op schiphol aan gekomen zijn we toch in de bus gestapt naar parkeerplaats P3 gereden en ben ik de auto gaan halen bij de auto aan gekomen was wel even schrikken er was plastic tegen het raam geplakt ik had de raam half open laten staan. Goed dat de bewakers het hadden gezien er lag netjes een kaart in de auto ik heb ook meteen toen ik thuis kwam een mail gestuurd en bedankt voor de goede zorgen.